Ljudboksrecension: ”The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon” av Brad Stone

Brad Stone
The Everything Store: Jeff Bezos and the Age of Amazon
Uppläsare: Peter Larkin
Längd: 13 timmar
Hachettte Audio, 2013

Jeff Bezos hade ursprungligen olika idéer till vad hans företag skulle heta. Ett tag funderade han på MakeItSo.com, efter kommandot som kapten Picard använder i ”Star Trek: The Next Generation”. Ett annat var Relentless.com, men han fastnade till slut för Amazon, efter världens mäktigaste flod.

Bara efter att ha lyssnat några timmar på Brad Stones berättelse om Jeff Bezos och Amazon – med den talande titeln The Everything Store – börjar man luta åt att tycka att Relentless.com hade passat bättre. Inte bara för att Bezos förefaller vara obeveklig och obarmhärtig som affärsman och imperiebyggare, utan även för att Stone är obevekligt distanslös i förhållande till föremålet för sin granskning.

Stone förhåller sig helt machiavelliskt till Bezos, som verkar ha lyckats förföra honom. När boken slutar är Bezos världens tolfte rikaste man, god för ungefär 25 miljarder dollar, så det är klart att han har en övermänsklig arbetskapacitet och att han är oerhört intelligent och genial på många sätt. Han är en entreprenör, i ordets sanna bemärkelse. Men Stone öser verkligen ur sig superlativer och kan också citera före detta anställda och affärspartners, som vittnar om att Bezos har en särskild begåvning, att sporra och driva på folk så att de gör sitt yttersta, för att sedan överge dem när de gett allt.

Det är svårt att avgöra om Stone beundrar Bezos men tycker att han är osympatisk eller om han beundrar honom så mycket att han har överseende med det. Biografin verkar hursomhelst sanktionerad på något sätt och Stone har bevakat Amazon under många år för affärspressen. Men det hindrade inte fru Bezos från att recensera boken, på Amazon.com, och ge den en etta i betyg. Kritiken i USA har också varit väldigt hård, men inte för att boken skulle vara för elak, tvärtom.

Men det är onekligen en fängslande historia, som börjar så sent som 1995 i Seattle med något så stillsamt och oskyldigt som bokförsäljning. Bezos hoppar av ett välbetalt jobb på Wall Street när han inser nätets potential och snart säljer Amazon även film, musik, leksaker och elektronik. Antalet produkter ökar hela tiden. 2012, det sjuttonde året i företagets historia sålde man prylar för 61 miljarder dollar, och Stone verkar övertygad om att Amazon kommer att bli ”the fastest retailer in history to surpass $100 billion.”

Idag är Amzon mer som ett svåröverblickbart konglomerat med företag i tillsynes helt skilda branscher, men Bezos verkar onekligen veta vad han gör. Han har legt i luven med åtskilliga andra gigantiska företag, som Google, men enligt Stone har Bezos också investerat stort i Google. För inte länge sedan köpte han den anrika och ansedda dagstidningen Washington Post.

Och apropå prylar så hade Bezos en annan dröm, konstigare än rymdprojektet han driver, nämligen att i en stor lagerbyggnad samla ett exemplar av alla saker som någonsin tillverkats. Idén att köpa två ex av alla böcker som finns var också ganska storslagen. Stones bok är full av såna här märkliga och underhållande anekdoter. De behövs sannerligen, för vissa partier är tekniska och snåriga, som de avsnitt som handlar om Bezos stora och lyckosamma försök att betala så lite skatt som möjligt.

I andra avseenden är inte Bezos framgångsrecept heller särskilt unik. Redan tidigt i boken står det klart att han är smått fixerad vid giganten Wal-Mart och Sam Waltons självbiografi. Konceptet känns delvis igen från IKEA, att allt ska vara sjukt billigt. Det ska vara gigantiska volymer så att leverantörerna står med mössan i hand när det ska förhandlas.

Förutom fixeringen vid låga priser så tillämpas ”kunden har alltid rätt”, men om kunderna får fin service så är det sämre ställt med de anställda. Nyanställda får en ryggsäck med några prylar i som välkomstgåva och det är ju trevligt, men den måste man lämna tillbaka när man slutar. De lägst betalda arbetarna kallas orwellskt för ”associates”. De gigantiska lagerbyggnaderna där de arbetar kallas ännu lite mer orwellskt för ”fulfillment centers”.

Det är svårt att avgöra vad som är sant med tanke på alla lösrykta anekdoter, men under en värmebölja ville man på en anläggning inte hålla lokalerna med schysta AC, utan hyrde in en ambulans som fick stå och vänta ifall någon skulle bli dålig. Kan det verkligen vara sant? Förmodligen.

Leverantörerna och arbetarna behandlas alltså inte särskilt schyst, medan man kan gå komiskt långt för att tillfredsställa kundernas behov. Enligt en annan anekdot tog Pokémon-leksakerna slut mitt under julhandeln ett år. Då köpte Amazon samtliga leksaker av den här typen av Toys ”R” Us, som gladeligen tog emot beställningen och levererade leksakerna. Amazon gjorde en förlust på affären, men tog igen det nästa jul.

Det är egentligen inget fel på Peter Larkins uppläsning, men han har lite lätt whisky-röst och låter lite som om han läste en fantastisk saga. The Everything Store är bitvis ganska svårlyssnad, när det blir mycket skattejuridik och corporate speak, men det är som sagt en ganska enastående berättelse. Stone kan sitt hantverk, men bristen på kritiska perspektiv är verkligen anmärkningsvärd.

När man har lyssnat klart känner man däremot inte att man fått något vidare fast grepp om vare sig Jeff Bezos eller hans konglomerat. Antagligen är det för att han inte vill att andra ska ha koll på vare sig honom eller hans affärer. Det ligger helt enkelt inte i hans intresse. Han ger, minst sagt, ett ganska halt intryck, men enligt Brad Stone är han en riktig family man.

En av de bästa artiklarna som skrivits om Amzon den senaste tiden är skarpt kritiska ”Cheap Words” skriven av George Packer på New Yorker, som i en intervju i WNYC bland annat säger att om det finns ett monopol, så är det Amazon. Han hävar att det var en av de svåraste artiklarna han skrivit, att Amazon är lika hemlighetsfulla som NSA, omöjliga att få uppgifter ifrån. Och på de stora förlagen är det inte heller många höga chefer som vill träda fram och prata om Amazon. De är helt enkelt rädda.