Recension: ”The Love Affairs of Nathaniel P” av Adelle Waldman

9781250050458Adelle Waldman
The Love Affairs of Nathaniel P:
Henry Holt & Company

I Adelle Waldmans fenomenalt framgångsrika debutroman The Love Affairs of Nathaniel P. (2013) försöker den aspirerande, men alltför rastlöse, författaren Nathaniel Piven jonglera både karriär och sociala relationer. Det är en uppgift inte helt utan problem, ska det visa sig, då Nate ständigt verkar hamna i den ena jobbiga situationen efter den andra. Handlingen kretsar kring Nates relation med flickvännen Hannah, som han träffar på en middagsbjudning hos ex-flickvännen Elisa i romanens inledning. Vi får även fördjupa oss i Nates tidigare, och mycket misslyckade, relationer med flickvänner, vänner och familjemedlemmar. Brooklyn, där handlingen utspelar sig, är som en ständig närvaro i romanen. Den cirkel Nate rör sig i drivs av konkurrens och svartsjuka i allt från jobberbjudanden till kärleksrelationer.

Det är just de sociala relationerna som utgör romanens centrum. Trots Nates många, och väldigt olika, relationer med kvinnor verkar han inte alls förstå dem. Han har tidigare gått ut med kvinnor baserat på utseende och försöker nu att fokusera på det inre. Flickvännen Hanna beskrivs som en intelligent, men alldaglig, kvinna. Även en sådan kvinna gör Nate brydd och han konstaterat tidigt att kvinnor är “capable of rational thought; they just didn’t appear to be as interested in it.”

Det är intressant att Waldman valt att skriva romanen ur Nates perspektiv. Han är ingen dålig människa, egentligen. Snarare så är han god. Han har bara ingen som helst insikt i hur han är som människa och hur hans beteende påverkar andra. Han är ofta arrogant och elitistisk så till den grad att ”Nate Piven” har blivit ett uttryck som används för män med hans drag. Det jag tycker är starkt är att Waldman inte hade behövt skriva romanen ur Nates perspektiv, men hade modet att göra det. Vi får därmed en chans att se Nate som Nate vill att vi ska se honom. Tyvärr tar Nate aldrig riktigt den här chansen, vilket i slutändan också blir hans fall. Nates försonande sida kan ses i vännerna Aurit och Jason som blir Nates moraliska kompass. Eftersom de inte bara delar Nates livsstil, utan också har känt honom i flera år, kan de vägleda honom genom svåra beslut och hjälpa till med problem.

Lockelsen om att gräset är grönare på andra sidan representeras av Nates tidigare relationer, framförallt de med den nästan besatta Elisa och den bittra Juliet. De representerar den värld som Nate skulle vilja leva i men aldrig riktigt kan uppnå. Nate letar ständigt efter den perfekta relationen och när han inte hittar vad han söker letar han sig till någon ny, utan att egentligen reflektera över vad som är problemet. Den intressanta frågan är då vad det är som gör att kvinnor dras till Nate. Själv vet jag inte. Nate ser bra ut, men det är inget märkvärdigt med hans utseende. Han är heller inte nämnvärt rik. Förmodligen är det hans intellekt och yrke som lockar.

Waldmans roman beskrivs av The Washington Post som en anti-romantisk komedi och av New York Times som en ”modern comedy of manners”. Det är också, skulle jag vilja säga, en studie i sociala relationer men den är nog den totala motsatsen till romantisk. Men jag gillar verkligen romanen; den är välskriven, träffsäker och har ett bra tempo. Som läsare slukades jag snabbt upp av handlingen och hade svårt att lägga ifrån mig boken. Det verkar även som om Nate, trots sina många brister, har kommit för att stanna. Efter att Waldman 2013 publicerade The Love Affairs har hon även publicerat en prequel till romanen, New Years.Det är nog inte sista gången vi stöter på Nathaniel Piven.

Intervju med Adelle Waldman i The Awl.

Författarens hemsida.

Jenny Backlund