Recension: ”This is Pollock” av Catherine Ingram

This is Pollock
Catherine Ingram
Illustrationer: Peter Arkle
Laurence King

Det brittiska förlaget Laurence King har lanserat en helt underbar ny serie med illustrerade konstmonografier, lyxiga men lekfulla och opretentiösa introduktioner till några av den moderna konstens ikoner. Redan utgivna är monografierna om Salvador Dali, Jackson Pollock och Andy Warhol. De två nästkommande handlar om Paul Gauguin och Francis Bacon.

Vi valde att recensera This is Pollock (1912-1956), konstnären som efter en hel del möda erövrade epitetet USA:s ”greatest living artist”, men boken inleder med att kortfattat berätta om Pollocks barn och ungdom. Peter Arkles coola illustrationer bidrar till att göra innehållet mer levande och lättillgängligt. Med hjälp av en illustration över ett uppslag visar han alla de platser Pollock bodde på som ung. I små rutor redovisas fakta.

9781780673462.in13(1)

Illustrationerna används väldigt smart, ofta för att visa sådant som helt enkelt inte finns fångat på några foton. Som exempelvis olika ateljéer som Pollock jobbade i från mitten av och fram till slutet av 30-talet. Det var under den här perioden Pollock jobbade med Thomas Hart Benton, WPA och David Siqueiros Experimental Workshop vid Union Sqare i New York.

Ett uppslag får en illustration av utställningen ”Indian art of the United States” på MoMA 1941. Pollock såg utställningen flera gånger och man tror att hans tekniker, drip- och actionpainting, kan ha inspirerats av indianernas sandmålningar, som de gjorde inför publik sittande på marken medan de strödde färgad sand i den naturfärgade. Pollock lade ju ut sina dukar på marken och dansade runt dem med sina olika droppande och stänkande verktyg.
this_is_pollock_spread_1(1)

En annan händelse som Peter Arkle har illustrerat är den omtalade festen hemma hos Peggy Guggenheim i New York, under vilken Jackson Pollock påstås ha urinerat i den öppna spisen. Pollock och hans fru Lee Krasner flyttar till lugna Long Island där de bor fram till 1956, då Pollock kör full in i ett par träd så att både han själv och en vän till makarna Pollock dör

Vid tiden för olyckan hade Pollocks stjärna dalat ordentligt, han hade problem med alkoholen och hade en rejäl skaparkris. Samtidigt var det inte mer än åtta år sedan ett gäng självvalda experter samlades på tidskriften Life för ett rundabordssamtal om de märkliga målningar konstnären Jackson Pollock gjorde: ”What were they about? What was their purpose?”

Sir Leigh Ashton tyckte att den abstrakta expressionismen borde passa som tryck på silke och Aldous Huxley tyckte att mönstren borde funka som tapet. Det var bara en av herrarna som hade en avvikande åsikt, Clement Greenberg utsåg Cathedral (1947) till ”one of the best paintings recently produced in this country.”

9781780673462.in16(1)

Några av de andra verk som finns med i boken: Guardians of the Secret (1943), Mural (1943), Reflections of the Big Dipper (1947), Autumn Rythm (1950) och Portrait of a Dream (1953). Text, foto och illustrationer funkar perfekt ihop i den här volymen av This is… Ibland blir berättandet kanske lite väl anekdotiskt, men jag ser redan fram emot att läsa introduktionerna till Warhol och Bacon.