Recension: ”You Are the Music” av Victoria Williamson

9781848316539-280x450Victoria Williamson
You Are the Music. How Music Reveals What it Means to be Human
Icon Books

Att musik är en viktig del av vår vardag är det nog inte många som förnekar. Nästan alla, vare sig det är medvetet eller omedvetet, kommer i kontakt med någon form av musik varje dag. Att musik däremot kan vara avgörande för utvecklingen av språk, motoriska funktioner och social tillhörighet är det nog inte många som vet. Den moderna musikpsykologin kan hjälpa oss att förstå exakt hur musiken påverkar hjärnan och andra delar av kroppen. Musikpsykologi kan också hjälpa oss att förstå varför musik är viktig för oss som människor. Det är just dessa frågor som psykologen Victoria Williamson lyfter fram i sin underhållande och lärorika bok You Are the Music.

Det var en verklig upplevelse att läsa Williamsons bok. Undertiteln How Music Reveals What it Means to be Human lockar och när jag läste boken kände jag inte bara ett växande intresse för ämnet men även en otrolig respekt för psykologifältet. Något av det bästa med boken är hur ödmjuk författaren är till sitt ämne. Hon inleder med att berätta om sitt intresse för musik och varför hon har valt att skriva om just det här ämnet. Samtidigt framhåller hon också att vem som helst kan läsa boken – inga förkunskaper behövs. Hon granskar en rad undersökningar som har gjorts om musik och psykologi under de senaste åren för att sedan diskutera populära myter om musik och foster, uppfostran, tonåren och vuxenlivet.

Boken är uppdelad i tre delar. Den första delen diskuterar de effekter musik har på vår barndom och tonårstid, den andra delen diskuterar musik och vuxenlivet och den tredje delen diskuterar sådant som musikminne och välmående. Den första delen var min absoluta favorit. Jag har alltid tyckt om att läsa forskning om barn och tonåringar och det var intressant att läsa vilken roll musiken har för utveckling och uppfostran. Blir barn till exempel intelligentare av att lyssna på klassisk musik än andra musikstilar? Hur viktigt är det att barn lär sig instrument och sång? Föds vissa barn som mer musikaliska än andra barn?

Williamson menar att forskning hittills har bevisat att ett passivt lyssnande på klassisk musik inte kan stärka intelligens eller färdighet hos barn. Det är helt enkelt som att lyssna på viken annan musikstil som helst. Det kan å andra sidan inte göra någon skada och Williamson menar att det istället bör handla om personlig smak. Gillar ditt barn Beethoven så ska ditt barn lyssna på Beethoven. Att aktivt lära sig ett instrument kan och andra sidan träna vissa specifika hjärnfunktioner:

”Passive listening to music may only ever have temporary effects on our mental processing but active musical involvement can have long-term effects. To paraphrase Nina Kraus, […] you won’t get fit watching sports on TV – you will get fit if you work out.”

Något som jag också tyckte var oerhört fascinerande var Infant Directed Speech (förkortas IDS), alltså, det språk som vuxna använder för att kommunicera med nyfödda. IDS ska enligt forskningen finnas i alla kända språk och nyfödda ska föredra det över ADS (Adult Directed Speech). Eftersom nyfödda är immobila och har svårt att kommunicera med fullständiga meningar är också IDS ett passande hjälpmedel för deras utveckling. Genom musikaliska toner kan den nyfödda till exempel berätta om hur de mår och vad de behöver. Nyföddas musikalitet är överhuvudtaget fascinerande:

”Newborns musical skills extend beyond detecting the beat to include sound discrimination based on features such as volume, duration and pitch. Not onlt this, newborns can discriminate between different contours, the equivalent to spotting the difference between two melodies, and they can use this information when listening to speech.”

Det som främst slår mig vid läsningen är hur viktig musiken är för oss, något som jag inte har tänkt på så mycket på tidigare. Det gör att också Williamsons bok känns viktig. Hon förklarar sådant som vi kanske egentligen redan vet men inte satt ord på. Hon skriver underhållande och enkelt också om ganska komplicerade saker. Samtidigt är det uppenbart att hon bara berört en bråkdel av ämnet människan och musiken. Mycket av forskningen utgörs dessutom av mindre studier med generella eller vaga resultat. Det verkar vara ett intressant fält inom psykologin som har stora möjligheter till utveckling.

Om du är ute efter en riktigt bra bok om musik, som förklarar ämnet på ett sakligt och intelligent sätt, så är You are the Music något för dig. Den diskuterar populära myter om musik på ett intressant, roligt och lärorikt sätt. Om du vill fördjupa dig på området musik och psykologi är det här en utomordentlig start.

Jenny Backlund