Recension: ”The Modern Magazine” av Jeremy Leslie

The Modern Magazine_Flat
Jeremy Leslie
The Modern Magazine. Visual Journalism in the Digital Era
Laurence King, 2013

Tidskrift, det kanske inte låter så hett 2014, men när man läser Jeremy Leslies The Modern Magazine förbyts skepsis snart i optimism. Om man får tro honom är vi mitt uppe i en gyllne era för tidskriften och argumenterar väl för sin sak. Det starkaste argumentet är kanske det massiva bildmaterial som utgör bokens stomme. Leslie har helt enkelt valt ut det mest spännande och mest signifikanta ur tidskrifter som varit ledande de senaste 10 åren.

Det är oerhört snyggt och inspirerande, och Leslie har en hel del erfarenhet att luta sig emot. Han har tidigare skrivit boken magCulture: New Magazine Design och driver bloggen magCulture. På sätt och vis är The Modern Magazine en förlängning och förädling av innehållet på bloggen. Leslie har dessutom designat tidskrifter sedan 80-talet, har varit art director för Blitz och Time Out.

The Modern Magazine_Spread

Det som är roligast med den här boken är att den förutom att vara riktigt snygg och cool också innehåller ovanligt välskrivna texter om tidskriften som fenomen, med historiska tillbakablickar och mer reflekterande texter om tidskriftens ställning idag.

Ett annat viktigt inslag i boken är intervjuer med branschfolk, bland många andra Scott Dadish (Condé Nast), Joerg Koch (grundare av 032c) samt Ralph McGinnis och Sarah Forbes Keough (redaktörer Put A Egg On It). Det ryms med andra ord både giganter och mindre fanzines.

Ytterligare ett viktigt inslag i boken är fyra längre essäer. I dem briljerar Leslie med sina kunskaper, han imponerar med både bredd och djup, men boken är verkligen inte skriven enbart för branschfolk, stilen är inkluderande och entusiasmerande. Ett bärande tema är, inte helt förvånande, hur tidskriften svarat på och anpassat sig till mediernas digitalisering.

The Modern Magazine_Spread_5

Men även om textmaterialet är sällsynt bra och engagerande, så utgör det rika bildmaterialet, 750 bilder, en nog så tungt vägande skäl att köpa boken. Det berättar om tidskriftens historia de senaste 10 åren, inte minst om olika teman och trender som varit betydelsefulla. Vi gillar också att de flesta bilderna är foton tagna av fysiska tidskrifter.

Det här är ett mycket gott betyg: När man läser The Modern Magazine får man en stark lust att börja prenumerera på ett par tre tidskrifter, även om inte några av våra favoriter, litteraturtidskrifter, finns med i urvalet.