Recension: ”Bicycle Design. An Illustrated History”

9780262026758

Tony Hadland och Hans-Erhard Lessing
Bicycle Design. An Illustrated History
MIT Press

Med drygt en miljard tillverkade cyklar hittills, räknas den som ett av det vanligaste fordonet i världen. Med den meningen inleder historikerna Tony Hadland och Hans-Erhard Lessing sin magnifika bok Bicycle Design. All Illustrated History. Men om tonfallet i den första meningen är lite stolt, så låter fortsättningen snarare lite indignerad:

”Yet the automobile has received much more attention. Indeed, few areas within the history of technology have been as neglected as the history of the bicycle. In this book we attempt to dig a bit deeper into its history than was done in the earlier scattered literature.”

Bicycle Design kommer ut när det verkar som om cykeln fått en renässans, åtminstone i Sverige. Men jag tror att den tänkte läsaren är en ganska specialintresserad person, för boken är nästan uteslutande inriktad på cykelns teknologiska evolution. Boken ger ett extremt noggrant intryck och den avfärdar också en hel del nationella myter om cykelns tidiga historia. Den börjar med velocipeden och sträcker sig fram till vår tids specialiserade och specialdesignade cyklar.

Det finns särskilda kapitel om växlar, bromsar, sadlar, belysning och olika former av bagageväskor och hållare. Det är mycket riktigt en illustrerad historia, men det illustrerade materialet är också det väldigt tekniskt orienterat, mycket är illustrationer av tekniska detaljer. Man skriver till och med om tekniska innovationer som knappt lämnade ritbordet. Det är är en på många sätt underbar och vacker bok, men det är ingen glassig soffbordsbok med massor av färgfoton av snygga cyklar.

Kapitlen i slutet av boken handlar om olika typer av cyklar: racercyklar, militärcyklar, mountainbikes, cyklar med små hjul och, sist men inte minst, cyklar som man ligger eller halvligger i. Det är bitvis riktigt fascinerande, men Bicycle Design är inte något man sträckläser. För många forskare har den däremot säkert redan blivit ett viktigt referensverk.

Det råder ingen som helst tvekan om att Hadland och Lessing behärskar sitt ämne till fullo, andra experter har redan kallat Bicycle Design ett standardverk och på nätet är många oerhört entusiastiska, men jag kan inte låta bli att tro att den idealiske läsaren är något i stil med en ingenjör eller en väldigt tekniskt intresserad person som älskar att hålla på att finjustera sin cykel inför helgernas långturer. Om du känner någon som passar in på den beskrivningen, så är Bicycle Design ett mycket bra presenttips.

Här kan du bland annat läsa vad som inspirerade de bägge historikerna och om vad de tror om cykelns framtid: ”Five Minutes with Tony Hadland and Hans-Erhard Lessing

Tony Hadlands blogg