Recension: ”1968: Italian Radical Design”

Foto © TOILETPAPER.

1968: Italian Radical Design
Illustrationer: Alessandro Mendini
Förord: Maria Cristina Didero
DESTE Foundation & TOILETPAPER

Man skulle utan problem kunna klubba en oxe med boken – sidorna är kartontjocka som i en barnbok – som ryms i en tillhörande rosa och glansig kassett. Bilden på kassetten är ett foto av en höna som står på madrassen till en gyllne säng. Om man tittar noga kan man se att hönan gjort sina behov på madrassen. Uppe i högra hörnet av kassetten står årtalet 1968, vilket också är bokens titel.

1968: Italian Radical Design är en påkostad fotobok med möbler som den grekcypriotiske industrialisten Dakis Joannou har samlat på sig under en lång rad år. Han är en av världens främsta konstsamlare, men mest känd är kanske just hans samling med så kallad radikal italiensk design, från sextio- och sjuttiotalet. Rörelsen eller riktningen kallas omväxlande radikal design och anti-design.

1968001

Foto © TOILETPAPER.

Några av de tongivande byråerna som ritade de här möblerna var Archizoom, Superstudio, Global Tools och 9999 och deras idéer var uttalat anti-modernistiska. De var mot modernismens etik och estetik, ja, de var emot slitna begrepp som god design och god smak. Typiskt för radikal italiensk design är starka färger, plast, ironi, kitsch och förvrängda skalor, låt säga en fåtölj i form av en jättelik basebollhandske, som får personen som sitter i den att se väldigt liten ut.

Bokens utgivare, DESTE Foundation, är också Joannous skapelse och det är han som gett konstnären och provokatören Maurizio Cattelan och fotografen Pieropaolo Ferrari i uppdrag att skildra möbelsamlingen. Och de är inte direkt kända för att anamma den konventionella eller goda smaken, ett prov på deras utflippade estetik kan man få på sajten till deras tidskrift, TOILETPAPER.

1968004

Foto © TOILETPAPER.

Man skulle kunna säga att 1968: Italian Radical Design är Cattelans och Ferraris tolkning av Dakis Joannous samling med möbler. De har nämligen stylat och lekt med möblerna på alla möjliga och omöjliga sätt. De har kladdat med mat och de har hyrt in modeller, bara kvinnliga modeller, vilket bidrar till att helheten känns ganska provokativ.

Enligt förlagsreklamen är boken ”a collection of dreams and nightmares, an inspiring, eye-popping compendium of colorful, ironic objects and bodies.” Det är en ganska bra beskrivning av bokens märkliga bildflöde – det är som om Salvador Dali hade varit redaktör för Playboy. Bitvis är vansinnet riktigt underhållande, men boken är kanske mer riktad till dem som gillar radarparet Cattelan och Ferrari, än till dem som är genuint intresserade av möbler i stilen radikal italiensk design.

1968013

Foto © TOILETPAPER.

Men som vanvördig, vulgär och humoristisk hyllning till den italienska anti-designen fungerar 1968: Italian Radical Design naturligtvis perfekt. Med sin påtagliga och påträngande fysikalitet är volymen dessutom mer än en bok, ett anti-estetiskt objekt som tveklöst sticker ut lite i bokhyllan.