Recension: ”Cut & Paste – 21st Century Collage”

Cut and Paste_3DCut & Paste – 21st Century Collage
Richard Brereton och Caroline Roberts
Laurence King

Ordet kollage (fr. colle – lim) leder tankarna till det maniska ihoplimmandet av tidningsurklipp som de flesta har en direkt relation till från småskoleårens bildlektioner. Kollagekonsten är dock bredare än så och används av såväl bild-, foto- och videokonstnärer som av modeskapare, grafiska designers, reklammakare och illustratörer. Inte en dag går utan att du kommer i kontakt med kollage – i reklamfilm, vinjetter till tv-program, på bokomslag och i tidningar.

Kollaget som arbetssätt och konstnärlig idé har använts i hundratals år, men själva begreppet papiers collés myntades av kubisterna i början av 1900-talet. Här menas främst papperskonstverk, men ett kollage kan bestå av vilka material som helst. En gemensam nämnare är att material, objekt eller bilder sammanfogas utan synbar logik. De skarpa kontraster som uppstår mellan komponenterna i verket kallas, med en grammatisk term, ”juxtaposition” som betyder ”avsaknad av sammanlänkande element”. Lite som att plocka bort ”&” ur ”Cut & Paste”.

Cut and Paste_Spread_4

Den tyske surrealisten Max Ernst (1891-1976) är en av förgrundsgestalterna inom den figurativa kollagekonsten. I mer abstrakta kollageverk som de av Kurt Schwitters (1887-1948) består juxtapositionen i kontrasten mellan materialen då exempelvis tidningspapper, tapeter och fotografier används sida vid sida.

Cut & Paste – 21st century collage är ett samlingsverk med över 250 bilder av drygt 40 nutida kollagekonstnärer. Upplägget är kompakt informativt med en kortfattad text om varje konstnär och ett utvalt verk intill. På nästföljande uppslag presenteras ytterligare ett antal verk av samme konstnär vilket ger en bra överblick över dennes produktion. Boken är överskådlig, snygg och intressant och blir i sig till ett kollageverk där juxtapositionen består i krocken mellan de olika konstnärliga stilarna.

Cut and Paste_Spread_8

Här samsas, eller snarare krockar, Jan Stenmark-besläktade Andy Ducetts komiska retrofoton med Sigmund Freud-inspirerade Eva Eun-Sil Hans drömska National Geographic-landskap; Victor Kaifas råa, vagt pornografiska porträtt av ögonlösa människor i masker med Sam Chamberlains romantiska blomsterängar och Quisqueya Henriquez surrealistiska, mänskligt omänskliga figurer med Tsilli Pines överblivna garnstumpar och hålslagskonfetti.

Bli inte förvånad om du vill riva ut varannan sida och hänga upp på väggen. Bli inte heller förvånad om du kommer på dig själv med att tänka ”det där hade jag väl kunnat göra själv”.

Det slår mig när jag låter blicken hoppa mellan naivt tecknade figurer som tittar fram bakom vägskyltar, prydligt ihopklistrade bitar av sönderrivna veckotidningar och superrealistiska fotomontage av nakna kvinnokroppar nedstoppade i skor att kollagekonsten är en sant demokratisk konstform. Tekniken och materialet är inte det viktiga, utan idén och uttrycket. Som ett bildkonstens ”man tager vad man haver”, med stort utrymme för improvisation och kreativitet.

Malin Lindgren

Malin Lindgren är uppvuxen i Färila, arbetar som visuell kommunikatör och har en magisterexamen i Keramik- och Glasformgivning från Konstfack.