Recension: ”The Whales Eyelash” av Timothy Prus

eyelashcover2-600x600

The Whales Eyelash
Red. Timothy Prus
Archive of Modern Conflict, 2014

Ibland får man en känsla av att det pågår en viss likriktning i världen, och den likriktningen gäller kanske även böckernas värld. När man får den här känslan kan man läsa något av det Archive of Modern Conflict (AMC) ger ut, både tidskriften, AMC², och bokutgivningen är enastående. Och tidskriften och böckerna är väldigt udda, vackra och välgjorda in i minst detalj.

AMC är en fotoarkiv i London, som är finansierat av en miljardär och det grundades för drygt 20 år sedan. Från början var inriktningen foto från första och andra världskriget, men samlingen har breddats betydligt. Man köper in udda samlingar, exempelvis fotona från Kameruns första fotostudio som använde färgfoto och en familjs privata foton på temat jakt på tvättbjörn. Samlingarna används sedan i produktionen av publikationer.
eyelash8-600x600

Odört

Timothy Prus, som jag tror har varit konsthandlare, är den som ansvarat för att bygga upp AMS:s eklektiska och excentriska samlingar, även om det är ett helt team på AMC som ska ta åt sig äran. Det känns logiskt att Timothy Prus bok The Whales Eylash är något av det märkligaste och vackraste AMC gett ut. Det här är i princip den enda texten i boken:

”The Whale’s Eyelash is a play written through the medium of 19th century microscope slides. The men who made these slides were known as mounters. Each slide contains a specific dramatic moment in a universe of its own, and together they tell the story of the Whale’s Eyelash – a story about what happens between the appearance of humankind and its passing away.”eyelash4-600x600

Små inälvor från en orm

Bokens undertitel är A Play in Five Acts. Ett klassiskt Shakespear-drama med andra ord. Jag skulle säga att det är typiskt Prus att hylla den bortglömda yrkesgruppen mounters – dåtidens astronauter, på väg in i ett expanderande inre universum – och jag skulle säga att de orimliga anspråken, att pjäsens handling också handlar om mänsklighetens utplåning, åtminstone delvis är ett utslag av Prus humor. Man ska inte underskatta hans allvar, men han är en fantastisk humorist.

Jag har funderat lite på hur man skulle kunna sätta upp den här pjäsen. Det enda jag kan komma på är att man skulle kunna projicera de fantastiska förstoringarna av de olika preparaten och miniatyrbilderna på en stor duk. Kanske skulle man kunna sätta upp pjäsen som en dansföreställning? Någonting säger mig att Prus inte tycker att det är någon bra idé.

eyelash1-600x600

Kiselalg från magen i ett japanskt ostron

I prologen finns följande preparat: ögonfrans från val, ett lökskal, delar av en mänsklig tunga, en akilleshäl och en miniatyrbild av en teater i Thien-Sin. Delar av prologen verkar fullt logisk, men valar har inte ögonfransar, det kanske var en mounter som skämtade? Eller så ville han tjäna en hacka på ett mycket sällsynt preparat. Egentligen spelar det ingen roll, för det är ju helt uppenbart att Prus inte velat skapa en realistisk pjäs. Delvis handlar den om konflikten mellan tro och vetenskap.

eyelash11-600x600

Fjärilsvinge

Det här är några av preparaten som utgör dramats första akt: noshörningshorn, testikel från apa, äggstock från katt, hår från en albino, en mänsklig hjärna, fibrer från ett mänskligt öga, testikel från råtta, flugben. Noshörningshorn och ben från flugor är bägge afrodisiakum, Casanova föredrog flugben, och första akten handlar kanske om virilitet och manlighet, men pjäsen handlar även om konflikten mellan tro och vetenskap, ett stort tema i mänsklighetens historia.

eyelash2-600x600

Ben från fluga

Det kanske finns en poäng med att tänka sig bokens mounters, många av dem presenteras i slutet, arbetade i skarven mellan tro och vetande. De försåg vetenskapsmän med preparat men, som i fallet med valens ögonfrans, de tog sig också friheter och de gjorde miniatyrbilder, små fotografier, vars enda syfte var underhållning. Det måste ha varit en hisnande känsla för dem som för första gången tittade i ett mikroskop. Sett i det här perspektivet är The Whales Eylash även ett existentiellt drama, fullt med symbolik, som handlar om hur ett inre universum upptäcktes och kartlades. Människans hybris är ett betydande tema.

eyelash6-600x600

Fire tail

eyelash7-600x600

Malakit från Ryssland

The Whales Eylash har även drag av antropologisk studie, men det är fantastiskt underhållande att bara bläddra i boken, att försöka gissa vad preparaten är gjorda av. Den är full av häpnadsväckande vackra färger och former, en hel del påminner faktiskt om abstrakt konst, sensationellt bra dessutom. Jag tänker mig boken är lite som en sammanställning av readymades och att Prus har jobbat lite i samma anda som Marcel Duchamp. Eller så kanske man kan se den som en slags remix? Hursomhelst, det är en fantastiskt spännande och sagolikt vacker bok.