Recension: ”The Vorrh” av Brian Catling

isbn9781473606616

Brian Catling
The Vorrh
Coronet

Man kanske ska ta blurbs och förord skrivna av vänner med en nypa salt. Men Alan Moore har skrivit ett introducerande förord till Brian Catlings hyllade roman The Vorrh i vilket han bland annat hävdar: ”Easily the current century’s first landmark work of fantasy.” Och så en rad mycket entusiastiska blurbs av Terry Gilliam, Iain Sinclair, Tom Waits och Jeff Vandermeer.

Det är ju personer som har en viss trovärdighet när det gäller fantasy, och som i det här fallet, dark fantasy. The Vorrh är en sällsynt mörk historia som till stora delar utspelar sig i en oändlig skog eller djungel med samma namn. The Vorrh ligger i Afrika, någon närmare bestämning får vi inte, och den är som ett levande väsen, äldre än mänskligheten och utan centrum.

Catling laddar skickligt the Vorrh med mystik. Varje berättelse om skogen kan vara sann eller falsk och varje berättelse om den rymmer andra berättelser. Det är nog inte fel att hävda att skogen är en av bokens karaktärer.

The Vorrh är full av märkliga folkslag, demoner, krigare och präster. Somliga hävdar att det finns kanibaler i den halvtropiska skogen. Ingen har någonsin lyckats ta sig från den ena änden till den andra, men enligt legenden ska Edens lustgård ligga i dess hjärta. Men nu har en utländsk soldat beslutat sig för att han ska bli den förste. Han bygger en pilbåge av sin döda partners ben, och beväpnad med den ger han sig av. Alla vapen har namn och personligheter.

Inte nog med att the Vorrh är full av faror, den ställer till det med tidsbegreppet och utplånar minnen. Dessutom har en inhemsk skarpskytt anlitats för att stoppa soldaten – man fruktar vad som kommer att hända om han lyckas med sitt uppsåt.

Den franske författaren Raymond Rousell, han är väl en slags tidig surrealist, har tydligen skrivit en bok i vilken en skog med namnet Vorrh finns med, men jag vet inte hur starka kopplingarna är. Däremot dyker han upp som karaktär, ”fransmannen”, vilket även fotografen Edward Muybridge gör.

I anslutning till the Vorrh ligger en stor stad stadd i förfall, Essenwald, vars huvudnäring är timmer. Stora egendomar vittnar om rikedom. Det märkliga är att staden, som jag föreställer mig låg i Belgien, har flyttats sten för sten från Europa. Slaveriet verkar utbrett, men tiden påminner lite om tidigt 1900-tal. Jag läser The Vorrh som en spänningsroman, men också som ett rasande angrepp på kolonialism och, mer allmänt, exploatering.

På ett annat ställe i the Vorrh försöker koloniala soldater underkuva ett annat inhemskt folk. De gör motstånd och dödar kolonialisterna. Brian Catling berättar om makalösa saker och fasansfulla saker som om det vore självklarheter. Redan från början är The Vorhh en mycket märklig roman, men den blir efterhand ännu märkligare. En av de märkligaste karaktärerna är en Cyklop som växt upp i källaren till ett hus, och blivit uppfostrad av bakelitrobotar. Monster föds och halvgudar skapas av deras kroppar.

Jag tycker att The Vorrh är ganska svårläst, jag hade svårt att vänja mig vid att nästan alla karaktärer beter sig helt oförutsägbart, men ju mer jag läste desto mer tyckte jag om romanen. Sakta men säkert löper olika trådar samman och jag förstår hyllningarna. Det är en exceptionell roman.

Catling – poet och skulptör – har skapat en mycket mystisk och bisarr romanvärld, men en romanvärld som man inte desto mindre tror på och sugs in i. Det är inte exotism för exotismens egen skull. Språket är både kraftfullt och poetiskt. Det är nästan som om Catling mejslat fram vissa meningar. Om jag har förstått saken rätt ska det komma två uppföljare. Dem ser jag fram emot att läsa.