Recension: ”My Brilliant Friend” av Elena Ferrante

Elena Ferrante
My Brilliant Friend
Övers. Ann Goldstein
Europa Editions

Haruki Murakami har gjort det. Roberto Bolaño har gjort det. Karl-Ove Knausgård har gjort det. Slagit igenom riktigt stort i Amerika både hos kritiker och läsare. Och de senaste åren har den hemlighetsfulla italienskan Elena Ferrante (pseudonym) firat enorma triumfer med sina fyra Neapel-romaner. Det kanske är desto mer anmärkningsvärt med tanke på att romanerna, som handlar om två kvinnors livslånga men långt ifrån friktionsfria vänskap, har ett tydligt klass- och feministiskt perspektiv.

Det har säkert inte skadat att personer som Zadie Smith, Jhumpa Lahiri och kritikern James Wood prisat Ferrante. Den senares översiktliga artikel från 2013 utgör väl på sätt och vis ett mindre kapitel i framgångssagan: ”Women on the Verge. The fiction of Elena Ferrante” Men redan med Neapel-kvartettens första bok, My Brilliant Friend (2012), visar Ferrante att hon är en verkligt stor berättare.

Min fantastiska väninna (inbunden)

Boken kommer ut på svenska i vår under titeln Min fantastiska väninna (Norstedts)

Romanen uspelar sig i fattiga kvarter i den fattiga staden Neapel i ett fattigt Italien efter andra världskriget och en bit in på 50-talet. Plats och tid är viktiga, men skildras inte utifrån som i en konventionell historisk roman, utan indirekt från de två unga huvudpersonernas perspektiv. De heter Elena och Lila och möts i första klass.

Berättaren, Elena, är i 60-årsåldern i romanens början, hon befinner sig i Turin, då hon blir uppringd av Lilas son, som berättar att modern har försvunnit tillsammans med sina tillhörigheter. Hennes ansikte är utklippt från familjefotografier. ”Lila is overdoing it as usual,” tänker Elena som inte verkar nämnvärt upprörd. Och så börjar hon berätta om barndomen.

Elenas mor är hemmafru och hennes far är portvakt. Lilas mor är hemmafru och hennes far är skomakare. Kvarteren de växer upp i är strängt patriarkala och den sociala kontrollen rigorös. Jag har inga nostalgiska känslor för min barndom, konstaterar Elena lakoniskt och tillägger, den var våldsam.

Men både Elena och Lila har läshuvud, Elena måste anstränga sig medan Lila är briljant, hon kan läsa redan vid tre års ålder. Hon är bländande och väcker beundran, verkar förutbestämd att överskrida sina omständigheter. Och det är som om kvarterets pojkar känner på sig att de måste sätta henne på plats. När hon är på väg hem från skolan efter att ha briljerat i en tävling i räkning och rättstavning kastar de sten efter henne. Lila är emellertid inte bara smart i skolan, hon är street smart och ger igen med samma mynt.

My Brilliant Friend är, bland mycket annat, en uppväxt- och bildningsroman. Den skildrar vänskap, kärlek och föräldraskap på ett sällsynt nyanserat sätt. Den är full av den ambivalens Karl-Ove Knausgård efterlyste i romankonsten i en polemisk artikel förra året. Den drivs inte så mycket av intrigen som av en rå, sinnlig och omedelbart drabbande språklig energi. Den är osentimental men väcker mycket känslor.

Att döma av den här första romanen i Neapel-sviten väntar en Ferrante-feber också i Sverige.

Mer läsning: i Floret har Gunnar Strandberg skrivit en väldigt bra recension av hela sviten. Rachel Donadio har skrivit en bra artikel om hela sviten och, i likhet med Wood, även ett par av Ferrantes andra romaner, i New York Review of Books.

En av de sällsynta intervjuerna med Elena Ferrante i Paris Review: ”Elena Ferrante, Art of Fiction No. 228”

Intervju med översättaren Ann Goldstein, som på sätt och vis fått träda fram i den hemlighetsfulla Ferrantes ställe, i Wall Street Journal.

Författarens egen hemsida