Recension: ”Min kompis Gunnar” av Nina Hemmingsson

Min kompis Gunnar
Kartago förlag

”Idag åkte jag till Flen. Jag spelade minigolf med min närmaste
granne och hans son. Jag kom sist. Det heter bangolf. Om man ska
vara korrekt. Vad nu det ska tjäna till.”
– Gunnar Lundkvist

Det var länge sedan jag läste en så märklig bok som Min kompis Gunnar – ett urval brev som tecknaren Gunnar Lundkvist skickat till tecknaren Nina Hemmingsson – och det menar jag som något positivt. Det ges ju redan ut en hel del alldeles vanliga böcker.

9789175150574

Hemmingsson fick det första brevet från Lundkvist 2002 och då hade de bara träffats ett par gånger. Skriver hon i bokens träffsäkra och korta förord:

”Det var något märkligt eller åtminstone ovant över brevet. Inte bara för att det var ett maskinskrivet fysiskt brev. Det innehöll inga frågor eller tydligt ärende. Det var helt enkelt oklart vad han ville. Som att han rivit ut ett par sidor ur sin dagbok och skickat till mig. […] Sedan tio år tillbaka får jag vanligtvis flera brev i veckan. Fortfarande maskinskrivna  eftersom Gunnar inte har någon dator. Han skriver om sin favoritko på landet, om kaffet han dricker och om vilket tusch som har den bästa svärtan. Han skriver om pengar, ångest och död, om musik och om hur irriterad han blir när folk slarvar när de tecknar.”

Min kompis Gunnar innehåller fragment från de cirka 1000 brev som Lundkvist skickat till Hemmingsson mellan 2002 och 2016. ”Nu är Gunnar en viktig del av mitt liv,” skriver hon också i förordet, och det kan man verkligen förstå. Lundkvist skriver avväpnande och utan att förställa sig, han är, utan någon avsedd negativ bibetydelse, ett original. Han är, som Hemmingsson uttrycker det, trogen sig själv och konsten.

9789186003456

Det är en väldigt vacker bok, på flera olika sätt. Det är vackert att Gunnar skrivit alla de här breven och berättat om sitt liv. Det är vackert att Nina värderar dem så högt att hon vill ge ut dem som en bok. Boken är vackert illustrerad med Hemmingssons teckningar, exempelvis av en dammsugande Gunnar, en kaffekopp, katter och kor.

Men huvudnumret är naturligtvis texterna, som möjligen påminner om dagboksanteckningar, men som jag tycker är vansinnigt drabbande och extremt humoristiska. De har definitivt, åtminstone i det här redigerade skicket, fina litterära kvaliteter. På i princip varje sida hittar jag något värt att citera. Det sitter säkert 30-40 små post-it-lappar i mitt exemplar av boken.

Det är tveklöst mycket vardag, äggstekning på St:Eriksgatan eller lövkrattning i Flen, det handlar en hel om musik, böcker och tecknandet. Samt en hel del oväntade infall. I ett brev berättar han att livet är trist och innehållslöst, men att det säkert kommer att bli värre, eftersom det snart är julafton. Och så kommer han att tänka på Kalle Anka och när han tänker på Kalle Anka, så kommer han att tänka på Arne Weise:

”Förr i tiden var det meningen att Arne Weise skulle tala till folket i teve i händelse av krig eller någon större katastrof. Skulle han verkligen kunna lugna ner ett folk som håller på att drabbas av panik. Det tror jag inte. Du kan läsa mer om detta i min bok Myten om Arne Weise. Som jag ska skriva när jag får tid över.”

Stilen är korthuggen och kärv, svärtan och svartsynen är bitvis tung och tragisk, men slår ofta över i hysteriskt rolig humor eller en minimal strimma hopp. Dessutom läser jag stora delar av den här boken identifikatoriskt – livet är ju, på många grundläggande vis, rätt hopplöst. Det känns befriande att läsa någon som inte vill eller kan skyla över det.

Det är svårt att beskriva Min kompis Gunnar, men att läsa den är lite som att läsa en blandning av Stig Slas Claeson och Samuel Beckett. En oavbrutet fascinerande blandning.